Walters People : 'Zó kiest de sollicitant voor uw organisatie '
De sollicitatieprocedure heeft niet alleen een invloed op uw employer brand, maar ook op de uiteindelijke beslissing van de kandidaat. Een kandidaat die moet beslissen of hij op uw aanbod zal ingaan, laat dan ook niets aan het toeval over, zo blijkt uit een recente studie van Walters People.
Wat zijn de voornaamste redenen voor een sollicitant om een aanbod te aanvaarden? Wij zetten ze even op een rijtje:
1. De jobinhoud en het salaris
Het is belangrijk dat u tijdens het sollicitatiegesprek uitvoerig praat over de vacature en dat u gedetailleerde uitleg geeft over wat de job precies inhoudt. Stel ook vragen aan de kandidaat die voor u zit. Ongeveer 40% van professionals die van job veranderen doen dit in de eerste plaats om hun loon te zien stijgen. Het salaris dat u voorstelt zal dus een grote invloed hebben op de finale beslissing van de kandidaat. Pols daarom zeker naar salarisverwachtingen en zorg dat u een competitief loon kan voorstellen dat in lijn ligt met de verwachtingen.
2. De balans tussen werk en privé
Voor meer dan de helft van de kandidaten is een goede balans tussen werk en privé een doorslaggevend element in hun uiteindelijke beslissing. Kortom, flexibiliteit is een must geworden op de werkvloer. Biedt u de mogelijkheid om van thuis uit te werken? Zijn glijdende werkuren een optie? Kunnen mensen hun vakantiedagen zelf kiezen? Door in te spelen op deze verwachtingen, zal een sollicitant sneller geneigd zijn om voor uw organisatie te kiezen.
3. De bedrijfscultuur
Vanwege het telewerken hebben professionals meer nood aan aangenaam contact met de collega’s op dagen dat er wél op kantoor gewerkt wordt. Bedrijfscultuur is dus belangrijker dan ooit voor kandidaten. U beseft het misschien niet, maar de sfeer in de organisatie is al voelbaar op het moment dat de kandidaat uw bedrijf binnenwandelt. Hoe wordt de sollicitant onthaald? Wat is de dresscode? Hoe spreken collega’s elkaar aan?
Organiseert uw organisatie regelmatig leuke uitjes of teambuilding activiteiten, of wordt er al eens iets getrakteerd op de werkvloer? Denk er dan aan foto's of video’s van de leuke sfeer onder collega’s te delen op uw sociale mediakanalen. Op die manier bouwt u verder aan uw employer brand en zullen sollicitanten een positief beeld krijgen van de organisatie.
4. Persoonlijkheid en snelheid
Deze criteria lijken evident, maar weet dat kandidaten ook rekening houden met minder voor de hand liggende elementen zoals de persoonlijkheid van de recruiter. Voor maar liefst 35% van de bevraagde kandidaten speelt de houding van de interviewer tijdens het gesprek een belangrijke rol in hun beslissing.
Ook diens reactiesnelheid gedurende het rekruteringsproces speelt een belangrijke rol. Lange wachttijden tussen verschillende sollicitatiegesprekken en slechte communicatie kunnen ervoor zorgen dat kandidaten hun geduld verliezen en kiezen voor een ander aanbod.
Bovenstaand bevestigt nogmaals hoe belangrijk het voor bedrijven is om zich te richten op het gehele rekruteringsproces.
Wil u als organisatie het beste talent aantrekken, dan is het cruciaal dat u blijvend investeert in zoveel mogelijk verschillende criteria. Dit komt op termijn uw employer brand alleen maar ten goede.'